Lectoraat Co-Design
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Het ontwikkelen van oplossingen voor complexe vraagstukken vraagt een domeinoverstijgende aanpak, waarbij betrokkenen in een ontwerpproces op zoek gaan naar mogelijke oplossingen en interventies. Binnen het lectoraat zijn twee onderzoekslijnen die beide invloed hebben op en bijdragen aan het ontwerpend vermogen van professionals, zowel ontwerpers als niet-ontwerpers. Dit ontwerpend vermogen behelst het geheel van kennis en vaardigheden, het beschikbaar hebben en (kunnen) gebruiken van tools, methoden en een repertoire aan case-beschrijvingen voor systemisch en inclusief ontwerpen.
Het team Gezond richt zich op projecten die gezondheid en welzijn van burgers bevorderen, en die professionals werkzaam in deze domeinen beter laten samenwerken en innoveren. We werken samen met diverse beroepsgroepen, onder andere kinderfysiotherapeuten, zorgverleners in de gehandicaptenzorg, logopedisten, verpleegkundigen, sociaal werkers en buurtsportcoaches. Ook betrekken we ervaringsdeskundigen, cliënten en patiënten in onze projecten. We werken hierin nauw samen met andere HU- lectoraten, vooral met het kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven.
Projecten
Inclusief ontwerpen houdt in het co-design proces rekening met een diversiteit aan betrokkenen en sluit niemand uit: de verschillende actoren die deel uitmaken van het systeem worden betrokken bij het ontwikkelen, evalueren en implementeren van oplossingen. Dat zijn zowel de betrokken experts of professionals als de gebruikers van de oplossingen, zoals burgers, cliënten, en leerlingen. Alle betrokkenen houden bij het ontwerpen van oplossingen rekening met deze diversiteit, zodat alle beoogde gebruikers er optimaal gebruik van kunnen maken. De inclusiviteit gaat dus zowel over inclusieve deelname in het proces als over de ontwerpkeuzes.
Projecten
Technologie is overal aanwezig. Dat biedt mogelijkheden om het voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken. Op basis van gebruikersinformatie kunnen we bijvoorbeeld informatie personaliseren en contextualiseren.
In deze onderzoekslijn richten we ons op de mogelijkheden die technologie biedt om het gebruik aan te passen aan de context en individuele mogelijkheden van de gebruiker. Intelligente, lerende systemen kunnen inspelen op veranderingen bij de persoon of in de omgeving. Ook kunnen deze systemen gewenst gedrag stimuleren.
Projecten
- Samen technologie ontwikkelen voor meer zelfredzaamheid
- Veilig videogebruik voor volgen ontwikkeling baby
- Fysiek actief blijven na een beroerte
De Uitblinkers-interventie voor gedragsverandering
ProjectDe ‘Uitblinkers-interventie' voor gedragsverandering is een project dat de mondgezondheid van jonge kinderen, vooral in gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie, wil verbeteren.
Met de wijk Wijzer
ProjectVanuit het onderwijsprogramma HU GEZOND&WEL Wijzer gaan studenten uit het gezondheids- en welzijnsdomein met partners uit de wijk samen proactief in gesprek met bewoners en krijgen zo een beeld van hun vragen, wensen en behoeften om gezond en gelukkig te kunnen leven in hun eigen omgeving.
AID (Active Inclusive Design)
ProjectPublicaties
- Armchair travelling the innovation journey Building a narrative repertoire of the experiences of innovation project leaders
- Van Zij(n) naar Wij(k) Samen leren als gebiedgerichte aanpak
- Acquiring financial support for children’s sports participation Co-creating a socially safe environment for parents from low-income families
Onderwijs
We dragen de ontwerpende manier van denken, onderzoek doen en innoveren, ook wel aangeduid als ‘design thinking’, uit binnen en buiten de HU, en zetten ons in om deze aanpak te borgen en verspreiden in het onderwijs, en de kwaliteit daarvan te verbeteren.
“De ontwerper is als een vroedvrouw: begeleidend, waar nodig sturend en duwend, maar altijd vanuit het besef dat de verandering van de mensen is. Zij maken en bestendigen de uiteindelijke omslag.”
Remko van der Lugt Lector Co-Design