Het lectoraat Co-Design brengt mensen met verschillende gezichtspunten, kennis en vaardigheden bijeen om gezamenlijk aan complexe maatschappelijke vraagstukken te werken. We onderzoeken hoe deze mensen hiervoor hun ontwerpend vermogen kunnen inzetten en ontwikkelen. Hiermee willen we bijdragen aan een gezondere en duurzamere wereld, waarin mensen zich voortdurend kunnen ontwikkelen.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

Het ontwikkelen van oplossingen voor complexe vraagstukken vraagt een domeinoverstijgende aanpak, waarbij betrokkenen in een ontwerpproces op zoek gaan naar mogelijke oplossingen en interventies.  Binnen het lectoraat zijn twee onderzoekslijnen die beide invloed hebben op en bijdragen aan het ontwerpend vermogen van professionals, zowel ontwerpers als niet-ontwerpers. Dit ontwerpend vermogen behelst het geheel van kennis en vaardigheden, het beschikbaar hebben en (kunnen) gebruiken van tools, methoden en een repertoire aan case-beschrijvingen voor systemisch en inclusief ontwerpen.

Het team Gezond richt zich op projecten die gezondheid en welzijn van burgers bevorderen, en die professionals werkzaam in deze domeinen beter laten samenwerken en innoveren. We werken samen met diverse beroepsgroepen, onder andere kinderfysiotherapeuten, zorgverleners in de gehandicaptenzorg, logopedisten, verpleegkundigen, sociaal werkers en buurtsportcoaches. Ook betrekken we ervaringsdeskundigen, cliënten en patiënten in onze projecten. We werken hierin nauw samen met andere HU- lectoraten, vooral met het kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven.

Projecten

Inclusief ontwerpen houdt  in het co-design proces rekening  met een diversiteit aan betrokkenen en sluit niemand uit: de verschillende actoren die deel uitmaken van het systeem worden betrokken bij het ontwikkelen, evalueren en implementeren van oplossingen. Dat zijn zowel de betrokken experts of professionals als de gebruikers van de oplossingen, zoals burgers, cliënten, en leerlingen. Alle betrokkenen houden bij het ontwerpen van oplossingen rekening met deze diversiteit, zodat alle beoogde gebruikers er optimaal gebruik van kunnen maken. De inclusiviteit gaat dus zowel over inclusieve deelname in het proces als over de ontwerpkeuzes.

Projecten

Technologie is overal aanwezig. Dat biedt mogelijkheden om het voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken. Op basis van gebruikersinformatie kunnen we bijvoorbeeld informatie personaliseren en contextualiseren.

In deze onderzoekslijn richten we ons op de mogelijkheden die technologie biedt om het gebruik aan te passen aan de context en individuele mogelijkheden van de gebruiker. Intelligente, lerende systemen kunnen inspelen op veranderingen bij de persoon of in de omgeving. Ook kunnen deze systemen gewenst gedrag stimuleren.

Projecten

Publicaties


Onderwijs

We dragen de ontwerpende manier van denken, onderzoek doen en innoveren, ook wel aangeduid als ‘design thinking’, uit binnen en buiten de HU, en zetten ons in om deze aanpak te borgen en verspreiden in het onderwijs, en de kwaliteit daarvan te verbeteren.

Ontwerp met legoblokjes Remko van der lugt

“De ontwerper is als een vroedvrouw: begeleidend, waar nodig sturend en duwend, maar altijd vanuit het besef dat de verandering van de mensen is. Zij maken en bestendigen de uiteindelijke omslag.”

Remko van der Lugt Lector Co-Design

Samenwerking

Fundamentals, Ideate, DIG, UMC Utrecht, DIO, Panton en TU Delft/ TU Eindhoven/ Radboud Universiteit

Onze lectoren en onderzoekers

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Volg dit lectoraat