De opleiding

Vraagstukken uit de beroepspraktijk zijn de basis voor de inhoud van het onderwijs. We werken hier samen aan in werkplaatsen. Een werkplaats is een samenwerking tussen studenten, docenten, onderzoekers, sociale professionals en burgers waarbij zij met en van elkaar leren door samen te werken aan vraagstukken uit de beroepspraktijk.

Social Work, tijdens de opleiding

Elke werkplaats bestaat uit leren in de praktijk, leren op de opleiding en zelfstandig thuis. In de digitale leeromgeving worden deze vormen van leren ondersteund. Het leerteam is je basis en loopt het hele jaar door. Het leerteam bestaat uit een groep van tien studenten en een leerteambegeleider. Je helpt elkaar, onder begeleiding van een docent, bij wat je leert in de opleiding.

Inhoud van de opleiding Social Work


In jaar 1 maak je kennis met het beroep en de waarden van sociaal werk, het hbo-niveau en jezelf als aankomend professional. Je leert over de (groepen) mensen waarmee je gaat werken, over hun situaties en wat je als sociaal werker kan doen. Je krijgt een brede kennisbasis.

Je leert in vier werkplaatsen met een thema en één of twee beroepstaken. In de werkplaatsen werk je aan praktijkopdrachten en wordt je kennis getoetst. Basiskennis over het beroep en sociaal functioneren van mensen leer je in de cursus grondslagen.

 

De vakken van jaar 1

In jaar 2 ga je de brede basis verder verdiepen.

Dit doe je aan de hand van vier thema’s:

  • zelfregie
  • sociale veiligheid
  • participatie in netwerken
  • sociale rechtvaardigheid

Je verdiept je in het werken met verschillende sociale contexten: mensen in hun primaire leefomgeving, netwerken en gemeenschappen. Ook krijg je een stevige basis mee in het onderzoeken van een praktijkvraagstuk. Je werkt aan praktijkopdrachten en laat in een portfolio zien wat je geleerd hebt.  Je onderbouwt met behulp van theorie en je reflecteert op je handelen en op ethische aspecten.

Aan het eind van het tweede jaar kies je een van de profielen:

  • Jeugd
  • Zorg
  • Welzijn & Samenleving
De vakken van jaar 2

In jaar 3 leer je in werkplaatsen binnen het profiel dat je kiest. Het profiel omvat 90 studiepunten en is een verdieping in Jeugd, Zorg of Welzijn & Samenleving.

De leeruitkomsten van de drie profielen zijn hetzelfde maar de kennis en vaardigheden worden bepaald door het profiel. Je kunt binnen je profiel een inkleuring geven met een van de accenten creatief-cultureel of forensisch sociaal werk. De toetsing bestaat uit een profielkennistoets, portfolio’s met beroepsproducten en een praktijkassessment.


De vakken van jaar 3 en 4

In de vrije profileringsruimte kun je een minor kiezen bij Social Work om je te verdiepen of te verbreden. Er zijn binnen HU nog veel meer minoren waar je uit kunt kiezen. Je kunt ook naar een andere hogeschool, een premaster doen of studeren in het buitenland. In het leerteam bespreek je de voor jou passende invulling. Je doet deze vrije profilering in jaar 4 maar als je dat wil, kun je dit ook al in jaar 3 doen.

Het laatste halfjaar werk je aan een praktijkvraagstuk en sluit je de opleiding af met een eindassessment.

De vakken van jaar 4

Bekijk het visueel overzicht van het opleidingsprogramma.

Door op de afbeeldingen te klikken verschijnt een toelichting van de verschillende onderdelen.

Profielen: keuze voor verdieping met een extra, uniek accent

Na het tweede jaar kies je een van de volgende 3 profielen.

Je kunt er ook voor kiezen om je profiel extra in te kleuren door het aanbrengen van een 'accent'. Deze ‘Utrechtse accenten’ zijn uniek voor Social Work-opleidingen in Nederland.

Het profiel Jeugd richt zich op kinderen, jongeren tot 23 jaar en hun opvoeders. Je leert hoe je ontwikkelingskansen van jeugdigen bevordert en benut. Waar nodig grijp je in als veiligheid in het geding komt.

Je verdiept kennis over ontwikkeling, verstoringen in de ontwikkeling, ouderschap en recht. Je ontwikkelt vaardigheden om complexe gesprekken uit te voeren en om te kunnen gaan met regievoering en samenwerking in het jeugddomein. Denk daarbij aan thema’s als huiselijk geweld en de transformatie van de Jeugdzorg.

Met dit profiel kun je je registreren als Jeugd- en Gezinsprofessional in het Kwaliteitsregister Jeugd. Deze registratie heb je in veel beroepscontexten binnen het jeugddomein nodig.

In het profiel Welzijn en Samenleving richt je je op het versterken van diverse groepen in de samenleving ter verbetering van sociaal functioneren van burgers. Je wil verschil maken, verbinden en waar nodig aan de kaak stellen. Binnen dit profiel leer je individuele begeleiding geven waarbij je zicht houdt op wat speelt in de wijk of buurt. Of je werkt vooral aan verbindingen binnen de samenleving waarbij je oog hebt voor het individu.

Het uitgangspunt is het bevorderen dat iedereen mee kan mee in de samenleving. Je handelen kan bestaan uit activeren, participeren, dan wel meer begeleiden en ondersteunen. Soms werk je vanuit de bestaande beleids- en organisatiestructuren, maar soms zoek je juist het politieke debat op.

Mensen met een verstandelijke beperking, psychische klachten, of een lichamelijke aandoening en die hierdoor niet goed mee kunnen doen in de samenleving, hebben soms tijdelijke of langdurig ondersteuning nodig van een sociaal werker. Je leert werken met uiteenlopende hulpvragen van mensen: hoe kunnen zij binnen hun mogelijkheden weer deelnemen? En wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen. Je richt je niet alleen op de cliënten, maar ook op bevorderende en belemmerende factoren in organisatie en maatschappij.

Als je binnen profiel Zorg je wilt verdiepen in het werken binnen de GGZ, kun je de route doen tot registratie ggz-agoog.

Door het professioneel inzetten van het creatief-agogische in het begeleiden en verbinden voeg je waarde toe aan je professionele handelen én verrijk je jezelf. In dit accent zijn het creatieve, kunstzinnige en culturele belangrijke pijlers. Op basis van deze pijlers leer je op diverse wijzen sociale vragen te hanteren. Drama, beeldend, multimedia, sport & spel en muziek, worden zoveel mogelijk geïntegreerd aangeboden binnen de werkplaatsen. Je laat met creatieve uitingen zien wat je geleerd hebt. Bijvoorbeeld door middel van een minidocumentaire, creatieve groepstraining, of het samen met cliënten/doelgroep maken van beeldende portretten.

Het forensisch accent gaat over mensen die met justitie  in aanraking zijn gekomen en te maken hebben met gedwongen hulpverlening. Denk aan uithuisplaatsing, (jeugd)-TBS, of mensen met een strafblad die weer terugkeren in de maatschappij.

De Social Work docenten


Jacoba Huizenga werkt als hogeschooldocent bij de opleiding Social Work en is daarnaast betrokken bij onderwijsontwikkeling. Jacoba is opgeleid tot psycholoog. Ze heeft een aantal jaren werkervaring in de GGZ en als eerstelijnspsycholoog. Haar passie is sterk sociaal werk.

Het creëren van een leeromgeving waar praktijk, kennis en persoonlijke ontwikkeling samen komen is waar ze samen met docenten en collega’s elke dag graag aan werkt. Hogeschool Utrecht kenmerkt zich voor haar als een hogeschool waar de uitwisseling met de beroepspraktijk en vernieuwende vormen van leren centraal staan.


Nici van ’t End werkt als hogeschooldocent bij de deeltijdopleiding Social Work. Zij is met name thuis in begeleiding, supervisie en coaching. Zij zet haar kennis in om methodieken met betrekking tot communicatieve en sociale vaardigheden te trainen. Dit doet zij niet alleen binnen de opleiding, maar ook bij instellingen en bedrijven die een scholingsvraag hebben neergelegd bij de HU.


Mirjam verzorgt sinds 2003 trainingen en cursussen op het gebied van motiverende gespreksvoering, outreachend werken en krachtgericht werken. Haar interesse ligt in het ondersteunen en enthousiasmeren van professionals bij het optimaal gebruik leren maken van hun kwaliteiten, zowel in het contact met cliënten, collega's en andere professionals.


Elsje van Steenis werkt momenteel als hogeschooldocent bij de opleiding Social Work. Elsje is opgeleid als Begeleidingskundige (Master Human & Organizational Behavior). Ze geeft verschillende trainingen op het gebied van gespreksvoering en participatie aan deeltijdstudenten. Daarnaast is zij werkzaam bij het Post-hbo opleiding PPG/IAG en geeft zij ook trainingen op maat rondom oudergericht werken.  Zij is supervisor, leerteamcoach en werkt actief mee aan de onderwijsinnovatie rondom Jeugd en leerteamleren.

In haar werk staat ‘stilstaan en vertragen’ centraal om zo nog beter zicht te krijgen op hoe het gaat, met daarbij de focus op dat wat goed gaat. Zo creëert zij bewustzijn van kwaliteiten wat zorgt voor groei.

Nici van 't End, docent Social Work (deeltijd)

"Proces van nieuwsgierigheid op gang brengen"

Nici van 't End (56) Docent

Meer weten over deze opleiding?

Een Associate degree is een praktijkgerichte, tweejarige hbo-opleiding. Met een Ad-diploma vergroot je je kans op een baan, zonder meteen een volledige vierjarige bacheloropleiding te moeten volgen. Na een Ad-opleiding kun je alsnog doorstromen naar een bacheloropleiding en deze verkort doorlopen.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.

Bii de Ad Eventmanager deeltijd werk je samen met een groepje medestudenten in een leerteam. Zo leer je samen, oefen je met elkaar en kun je ook samen je leerproces verbeteren.

  • De lestijden zijn op woensdag van 14.00 - 20.00 uur.

Tijdens de deeltijdopleiding Ad Eventmanager leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Aan het einde van je eerste studiejaar ontvang je een studieadvies. Dat advies kan inhouden dat je geschikt wordt geacht voor de opleiding, een verwijzingsadvies als een andere opleiding beter bij je lijkt te passen, of het advies om met de studieloopbaanbegeleider een studieplanning op te stellen.

Het betreft hier geen bindend advies: je hoeft het advies niet op te volgen. Uiteraard gaan we ervan uit dat je het advies zorgvuldig weegt.