Tijdens de opleiding
Tijdens de opleiding Leraar Geschiedenis tweedegraads ontdek je alles over historie. Je leert je inleven in leerlingen en hoe je lastige onderwerpen begrijpelijk maakt.
Educa verbindt lerarenopleidingen
Educa is een studievereniging voor alle studenten van de lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht. De vereniging is in december 2018 opgericht door een aantal studenten, om interessante activiteiten te organiseren voor alle leraren in opleidingen.
Naast uiteraard een borrel en feestje op zijn tijd, organiseert Educa lezingen, excursies en andere uitjes. “Ieder kwartaal is er een workshop of activiteit”, vertelt Robin de Leeuw, één van de oprichters (en leraar Natuurkunde in opleiding). “Zo is er onder andere een workshop georganiseerd over houding en status voor de klas.”
De studievereniging is daarmee echt een aanvulling op je studententijd: niet alleen is het gezellig om in contact te komen met studenten die een andere lerarenopleiding doen, er worden ook onderwerpen besproken waar je echt iets aan hebt nu én later. Ook studenten van de pabo zijn welkom.
Leren presenteren met VR
Bij de lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht wordt steeds meer geëxperimenteerd met virtual reality om belangrijke vaardigheden te leren. Zo zijn eerstejaars studenten aan de slag gegaan met leren presenteren met VR. Eén student vertelt hoe het werkt: “Je presenteert in een virtuele tv-studio of andere omgeving. Na afloop van de VR-presentatie krijg je feedback op verschillende non-verbale gedragsaspecten, zoals oogcontact, stemgebruik, houding en gebaren. Mijn prestaties worden direct getoond in allerlei grafieken. Ik heb niet eerder zulke gedetailleerde en analytische feedback op mijn presentatievaardigheden gekregen.”
HU-onderzoeker Stan van Ginkel is één van de drijvende krachten achter virtual reality onderwijs bij Hogeschool Utrecht. In 2019 werd hij door het Teachers Task Force van UNESCO gevraagd om te komen presenteren over het goed inzetten van virtual reality in het onderwijs. Door een goede combinatie van face-to-face bijeenkomsten, waarin je presenteert voor medestudenten, en presentatiesessies in Virtual Reality leer je sneller jezelf verbeteren. Je krijgt namelijk zowel feedback door observaties van studenten als harde data waar je iets mee kan.
Inhoud van de opleiding Leraar geschiedenis tweedegraads
In het eerste jaar kom je alles te weten over geschiedenis, van de prehistorie tot nu. Je leert onderzoek doen naar gebeurtenissen van vroeger. Ook doe je al meteen ervaring op in de klas. Je ontdekt hoe het is om leraar te zijn, hoe je op een boeiende manier kunt lesgeven en hoe je omgaat met je leerlingen.
Hoe is het om leraar te zijn? Tijdens dit vak maak je een start met de ontwikkeling van je rol als docent. Je maakt kennis met de inhoud van het schoolvak Geschiedenis. Daarnaast ontwerp je een les en voer je deze ook uit. Je leert hoe je de leerling begeleid en hoe je kan verwoorden wat een leerling precies moet gaan leren. Je reflecteert op wat je geleerd hebt.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
In deze module behandelen we de geschiedenis en actualiteiten. Wat leren we van het verleden en hoe kunnen we dat in het heden herkennen en toepassen?
In deze module maak je kennis met de omgeving van Utrecht, Amersfoort en Rotterdam. We bekijken de historische ontwikkeling van deze steden en de rol die de omgeving daarbij speelt.
In deze module bestuderen we de oriëntatie-kennis van de geschiedenis aan de hand van de tien tijdvakken van De Rooy. Ook gaan we aan de slag met historische vaardigheden.
Je weet al steeds beter wat voor leraar je wilt zijn. En je weet welk soort school goed bij jou past. Je geeft één dag per week les. Aan het einde van het jaar beslis je of je les wilt geven in de onderbouw van de havo en het vwo of in het beroepsonderwijs en het volwassenen-onderwijs. Ook leer je steeds meer over geschiedenis. Je gaat dieper in op interessante onderwerpen van vroeger en breidt je onderzoekskills uit.
In het derde jaar sta je twee dagen per week voor de klas. Je gaat zelfstandig historisch onderzoek opzetten en uitvoeren, waarbij multiperspectiviteit en standplaatsgebondenheid een grote rol spelen.
In het laatste jaar van je studie studeer je af. Je staat inmiddels drie dagen per week voor de klas. In overleg met de school waar je werkt, werk je aan je afstudeerproject. De rest van de tijd ben je bezig met de voorbereiding op je eindtoets en heb je vrije keuzeruimte. Je kunt bijvoorbeeld een minor volgen, of losse cursussen.
Leraar Geschiedenis tweedegraads
Studie in Cijfers laat met objectieve cijfers zien hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen.
Studie in cijfers Leraar Geschiedenis. Bron: studiekeuze123.nl
Meer weten over deze opleiding?
- Hoorcolleges
- Werkcolleges
- Projectgroepen
- Stage
- Overleggen en gesprekken
- Leerteamleren
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht.
Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Je vindt alle belangrijke informatie over je opleiding in de studiegids. Denk aan de lesprogramma’s en de studieonderdelen. Ook vind je hier alle regelingen en afspraken.
Waarom Leraar Geschiedenis studeren bij de HU?
-
Lesgeven in twee vakken
Je kunt in vijf jaar een dubbele onderwijsbevoegdheid halen. Je mag dan lesgeven in twee vakken. Vanaf studiejaar 2022-2023 is het mogelijk om de combinatie geschiedenis en aardrijkskunde in vier jaar af te ronden.
-
Vernieuwde lessen
Je krijgt ook digitaal les. Zo kun je thuis aan de slag met de theorie en is er in de klas ruimte voor verdieping.
-
Stageplek? Zo gevonden!
Hogeschool Utrecht werkt samen met heel veel scholen. Zo vind je dus makkelijk een stageplek in het onderwijs.
Interesse in de opleiding Leraar Geschiedenis tweedegraads?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur